Header

Referenties van onze reizigers

Ik ben op vakantie geweest naar Thailand.

We vlogen met het vliegtuig naar Bangkok. Daar zijn we een paar dagen gebleven . Superrrr! Het is echt een hele grote stad (met veel tuk tuk’s). Khaosan Road is heel druk en er wordt veel op straat verkocht. We reisden met de bus naar Chiang Mai. Dat is een hele grote stad in het noorden van Thailand. Tussen Bangkok en Chiang Mai hebben we zoveel gezien kleine dorpjes, bergen, watervallen en ook apen die in het wild leven Het bezoek aan het olifantenkamp was heel leuk. Je kunt er olifant rijden en ze voeren. Er zijn ook hele kleine olifantjes die voetballen en schilderen. Je kunt schilderijen van olifanten kopen met kokers gemaakt van olifantenpoep! Met de slaaptrein .. zoo leuk gingen we naar Koh Samed waar we gingen snorkelen en vissen en er was ook een hele mooie visfarm onder andere met kleine haaien. Ik heb een supergave reis gehad en wil weer terug naar Thailand. Het mooiste land op de wereld! Jantra Reizen is superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Jip (13 jaar)

Voordat ik in 2003 met Jantra Reizen naar Thailand vertrok,

had ik al vele vakanties achter de rug. Slechts 1 daarvan was met een groepsreis. De ervaring daarmee was zo slecht dat ik groepsreizen sindsdien vermeed. Dat veranderde toen ik in 2003 weer eens niemand kon vinden om mee op vakantie te gaan. Veel vrienden gingen met hun vriendinnen op reis. Ik kon 2 dingen doen; heel snel een vriendin vinden of toch maar weer eens met een groep op reis. Dat laatste bleek het best haalbaar te zijn. Het werd dus Thailand met Jantra Reizen.

Daar heb ik geen spijt van gekregen! Thailand was voor mij een primeur. Ik wist niets van het land. Ja, de standaard vooroordelen waren me bekend; een soort Costa del Sol en dikke Duitsers met te jonge Thaise meisjes.

Maar net zoals Spanje veel meer te bieden heeft dan de plezierkusten, zo bleek Thailand een schatkamer aan heerlijkheden te herbergen!

Ik koos voor Jantra Reizen omdat ik via via had vernomen dat de reisleider een kenner was van Thailand en vooral een echte liefhebber. Ik had niet zo zeer de behoefte aan iemand die de weg wist, maar vooral aan iemand die wist waarom die weg de moeite waard was.

Zo iemand was Rob Mendes. Een reisleider met een Thais hart. Iemand die weet over te brengen waarom hij zo enthousiast is.
De groep waarmee we reisden was niet te groot en zeer gemêleerd. Mensen van begin 20 en van begin 60. Stelletjes, maar ook een moeder en dochter en mensen alleen, zoals ik. In drie weken tijd hebben we een groot deel van het land bereisd. We hebben al de hoogtepunten bezocht en het gekke was dat ik niet vermoeid raakte van het reizen.

Dat had niks met de comfortabele bus te maken, maar vooral met het reisschema, wat rustig was. Bovendien bleken er wel

dagelijks en soms meerdagelijkse excursies te zijn, maar je kon heel gemakkelijk je keuzes maken. Zodoende was ik regelmatig op excursie met een klein groepje en dwaalde ik even gemakkelijk een dag alleen door een Thais stadje.

De locaties waar we verbleven waren zonder uitzondering allemaal top! Niet alleen de hotels in de grote plaatsen, maar ook de locaties ver van welke stad dan ook. Zo waren we een keer in longboats over de rivier de Mekong gevaren om uiteindelijk op drijvende huisjes te overnachten. Dat was echt te gek!

‘s Morgens kwamen de olifanten er baden. Er was wat dat betreft een gezonde mix van steden, toeristische attracties en stil natuurschoon. Ter afsluiting verbleven we nog een aantal dagen op het eiland Koh Samet. Heerlijk was dat! Een werkelijk schitterend verblijf op een steenworp van het strand! Ook daar kon je met Rob wel op pad gaan, maar veelal reed ik daar alleen of met een paar mensen van de groep op een scootertje over het eiland rond. En dan s' avonds lekker eten op het strand en dansen tot ‘s morgens vroeg. Om dan de dag erna gewoon heel de dag op het strand te liggen.

Naast Koh Samet en de huisjes op de Mekong rivier, was ik ook zeer gecharmeerd van Chiang Mai en Bangkok. Heerlijke steden met alles erop en eraan wat je in een tropische stad kan verwachten. Overal eten op straat, talloze prachtige Boeddhistische tempels en niet te vergeten de vriendelijke Thaise mensen! En dat is een algemeen beeld wat bevestigd is toen ik daar was. De mensen zijn inderdaad heel erg vriendelijk! En Rob die niet alleen veel van Thailand weet maar ook duidelijk actief probeerde erachter te komen wat mij zoal interesseerde en zodoende mij heel passende tips kon geven.

In mijn geval wist hij bijvoorbeeld waar ik in Chiang Mai bij een Chinese meester Chi Kung en Kung Fu kon trainen.

Kortom, Reizen met Jantra Reizen is me heel goed bevallen! Ik ben blij dat ik nu ook een goede ervaring met groepsreizen heb meegemaakt. Ik heb echt het idee dat ik Thailand heb leren kennen zoals ik het alleen nooit had kunnen ervaren. Als ik in 2 woorden de vakantie met Jantra Reizen zou moeten definiëren, denk ik aan vrijheid en betrokkenheid.

Ik zou zo weer gaan. Maar dan naar Vietnam!

Ruud

LYNN, MEGHAN EN TESS,

Papa en mama zijn duiken.
Als jullie wakker worden kun je Tess nog wel laten slapen, maar moet je wel in de buurt blijven voor als ze wakker wordt. Rob (reisleider) zit in huisje 226, achter ons huisje.

Jullie moeten:
• Veel drinken;
• Goed insmeren, spul staat op de t.v.;
• T-shirt aan, pet op;
• Goed luisteren!

Lynn en Meghan kunnen met Hans en Els mee wandelen. Tess blijft hier met Rob. Eten en drinken krijg je van Rob.
Wij betalen hem terug.

Veel plezier!

Papa en mama

In retrospectief: Ingen, 22 augustus 2004
In het Nederlandse zonnetje, ongeveer 21 graden, heb ik nu dan eindelijk de tijd gevonden om het reisboek van de Thailand 23-daagse family reis af te maken.
Met bovenstaande brief begon voor Rob en mij de duik-experience op Koh Samed. Vreemd voelde het wel, de kinderen zo achter te laten. Maar met het vertrouwen in de achterblijvers, gegroeid tijdens de afgelopen weken, toch met een redelijk gerust hart vertrokken om eerst wat te ontbijten. Daar kwam ook Bert al aan. Hij ging samen met ons duiken. Om 8.00 uur kwam de Thaise gids ons ophalen met een speedboot. Eenmaal op de boot moesten we ons in de pakken hijsen, maskers op, duikflessen en zwemvesten controleren.

Allemaal weer goed boven gekomen, gingen we terug naar land om te lunchen en te relaxen. ’s Middags de tweede duik. Op een andere plaats, maar met dezelfde omstandigheden. Wel meer koraal en vissen te zien ditmaal en ook de techniek ging beter. Helaas ging het snel voorbij. Rond tweeën in de middag waren we terug aan land. Een dutje gedaan en anderhalf uur later op zoek naar mijn kinderen. Halverwege de weg naar het andere strandje kwamen we de groep al tegen. Ze hadden een heerlijk dagje strand achter de rug.
’s Avonds weer heerlijk gebarbecuede vis en vlees op het strand gegeten, kinderen naar bed en nog uit met Rob om hem te trakteren voor de verleende oppasdiensten. Het was gezellig en daarom iets teveel Thaise whisky en andere drankjes genuttigd.

De volgende ochtend redelijk vroeg uit de veren en niet geheel fris, maar toch vrolijk op weg met de boot om te gaan snorkelen en vissen bij een eilandje, ongeveer een uurtje varen vanaf Samed. Het snorkelen was fantastisch, de kinderen vonden vooral ook het vissen erg leuk. Meer koraal en zeeleven en een veel betere helderheid van het water dan met de duiken van de voorgaande dag.
Helaas werden de prachtige vissen door onze vissertjes stuk voor stuk aan boord gebracht. ’s Avonds met een emmer vol vis naar een van de restaurantjes aan het strand, alwaar ze schoongemaakt, gebakken en opgediend werden. Veel vlees zat er niet aan, er moest nog wel het een en ander bijbesteld worden om de hongerige magen te vullen na een dagje op zee.

Al met al, een heerlijke tijd, op een prachtig, tropisch eiland!
De laatste dagen van de vakantie waren we weer terug in Bangkok. Wat een verandering van omgeving! Nog wat gewinkeld en de allerlaatste dag van de reis een bezoek gebracht aan de Bangkok Zoo.
Terug naar het hotel met de stadsbus voor 15 baht met 7 personen, de kinderen mochten geheel gratis mee! Daar de laatste spullen ingepakt en met de bus naar het vliegveld.
De terugvlucht werd aanvaard met lood in de schoenen.
Ik denk momenteel nog dagelijks aan het mooie land, de leuke groep, de lieve gids en de, meer dan, geweldige reisleider. Ik heb genoten……!!!

Myriam

Familie Keeris

Mede dankzij de jarenlange ervaring van Rob Mendes heeft ons gezin enorm genoten van een rondreis door Thailand en Laos. Het was werkelijk een onvergetelijke ervaring !